dinsdag 13 oktober 2015

Lachend in het gips


(L'article en français se trouve en dessous le néerlandais)
 
Omdat ik aan mijn voet ben geopereerd, zit ik al 2 weken in het gips. Nog 4 weken te gaan. Zoveel mogelijk been omhoog en vooral geen enkele druk erop. Pas na de 6 weken gips kan de revalidatie beginnen.
Dus nu maak ik er “het beste van”. 

Ik heb de erfelijke aandoening osteogenesis imperfecta . Mijn laatste breuk was 25 jaar geleden. De voorlaatste 29 jaar geleden. De andere 8 à 10 breuken waren allemaal voor m’n 10e levensjaar. Daar weet ik niet zo veel meer van. Van verhalen weet ik wel dat ik handig was in het voortbewegen. Dat deed ik gewoon op m’n gat. Nu was ik niet altijd handig, want ik ben ook wel eens op het bed geklommen om ’s avonds lekker naar buiten te kijken, om te zien wat daar allemaal te beleven viel terwijl ik als klein meisje geacht werd te slapen. Ik had al een gebroken arm of been, viel van het bed en brak er nog een. Ik hield dat wel een aantal uren geheim, want ik was immers stout geweest!

Nu,51 oud en wijs, beweeg ik mij niet meer zo gemakkelijk. Maar met diverse hulpmiddelen en handigheidjes lukt het me om optimistisch te blijven. Diep uit mijn geheugen kwam er ook een foto op mijn netvlies te staan. Even een duik in het kinderalbum, en jawel hoor. Exact het plaatje dat ik voor ogen had. Of het me lukt om nu net zo vrolijk te kijken met een klomp gips aan mijn been als toen ik deze kleine driejarige was…………………………………………
 

Après une opération de mon pied, je suis déjà deux semaines dans le plâtre. Encore quatre semaine à faire. Je dois, autant que possible, garder ma jambe élevé. Et 6 semaines sans appuie. Seulement après six semaines de plâtre je peux commencer la rééducation.
« Je fais mon mieux » de m’amuser et de rester positive.

Je suis atteinte de la maladie ostéogénèse imparfaite . Ma dernière fracture date d'il y a 25 ans. L’avant dernière il y a 29 ans. Les autres 8 à 10 fractures étaient tous avant mon 10e anniversaire. Je n’ai pas beaucoup de souvenirs de cette période. On m’a dit que j’étais très agile pour la locomotion. Mais pas toujours assez maline, car une fois je suis monté sur le lit pour regarder à l'extérieur pour voir ce qui se passait  là, pendant que une petite fille sage devrais se coucher. J’avais déjà un bras ou une jambe plâtré et je suis tombée du lit et j’ai cassé une ‘autre. Ce que j’ai gardé secret pendant plusieurs heures, parce que je savais que je n’avais pas été sage.
Maintenant, 51 veille et sage, je ne me déplace plus aussi facilement. Mais avec divers outils et astuces je parviens à rester optimiste. Profonde dans ma mémoire il y avait  une image dans mon esprit. Juste une immersion rapide dans l'album des enfants, et oui. Exactement la photo que j’avais à l'esprit.

3 opmerkingen:

  1. En ondertussen ben je nu al bijna op de helft. Hoop dat de operatie het gewenste resultaat mag hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Hallo Ben. Ben jij Ben uit Den Helder of Ben uit Den Haag ? Dan kan ik je antwoorden. Ik heb pas mijn blog weer opgepakt en zie dat jij in januari geschreven hebt.

      Verwijderen