dinsdag 1 september 2020

COVID-19 dans mon journal brodé

 


Que écrire sur un virus qui a envahi le monde entier ? 

J'ai vite compris que toutes les situations difficiles préexistantes deviendraient encore plus compliquées pour tout le monde. Les mesures pour contenir le virus ont des conséquences profondes dans tous les domaines. Social, économique, psychologique, etc. Autant j'aime écrire, les mots ne veulent pas couler ces derniers temps. Tous les mots sur le COVID-19 qui ont déjà été écrits et dits font un désordre dans ma tête. Commander ces mots dans mon propre ordre ne se déroulera pas sans heurts. 

Alors laisse-moi broder….

Que broder sur un virus qui a envahi le monde entier ? 

Quand je brode dans mon « journal brodé », c'est aussi un moment pour moi de réfléchir et de traiter les événements. La broderie est agréable et lente et cela compense le rythme du monde, qui est trop rapide pour moi.

Il m'a fallu du temps avant de savoir quelles images je broderais. J'ai choisi le 17 mars comme date. C'est le jour du début du confinement chez nous en France.

J'espère que cela arrivera aussi au point où, dans un avenir pas trop lointain, je pourrai broder une seringue parce qu’un vaccin aura été développé.


Wat te schrijven over een virus dat de hele wereld in zijn greep heeft? 

Ik begreep al snel dat alle reeds bestaande moeilijke situaties voor alle mensen nog ingewikkelder zouden worden. De maatregelen om het virus in bedwang te houden hebben verstrekkende gevolgen op alle vlakken. Sociaal, economisch, psychologisch etc. Hoezeer ik ook van schrijven houd, de woorden willen de laatste tijd niet vloeien. Alle woorden over COVID-19 die al zijn geschreven en gesproken maken een rommeltje in mijn hoofd. Deze woorden ordenen in mijn eigen volgorde wil nog niet vlotten. 

Borduren dan maar… 

Wat te borduren over een virus dat de hele wereld in zijn greep heeft? 

Wanneer ik in mijn “journal brodé” borduur, is dat voor mij ook een moment om gebeurtenissen te overdenken en te verwerken. Borduren gaat lekker langzaam en dat compenseert het tempo van de, voor mij te snel, voortrazende wereld.

Het duurde wel even voordat ik tot een ontwerp kwam. Als datum koos ik 17 maart. Dat is de dag dat wij in Frankrijk in volledige lockdown gingen. 

Ik hoop dat het ook zover zal komen dat ik, binnen niet al te lange tijd, een injectiespuit kan borduren omdat met een vaccin heeft ontwikkeld. 


2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Liesbeth,
    Goed en duidelijk verhaal, en je borduurwerk is kompleet en goed gelukt.
    Het verwarrende in deze vind ik alle tegenstrijdigheden, alle andere invullingen etc.
    neem alleen het mondkapjes gebeuren, het is toch absurd dat men in 2020 niet gezamenlijk, wereldwijd dus, een goede richtlijn neer kan leggen.
    of dat men gezamenlijk een vaccin probeert te maken, 1dracht maakt macht toch ?
    nou het is idd te hopen dat men binnenkort een goed vaccin kan presenteren.
    zodat we deze ellende achter ons kunnen afsluiten.

    groetjes van,
    Anton

    BeantwoordenVerwijderen
  2. très jolie broderie (malgré le thème)
    bisous

    BeantwoordenVerwijderen