maandag 21 november 2011

OVERVLOED

We zijn in alle opzichten rijk. We leven echt als god in Frankrijk. Ik hoef maar uit het raam te kijken om me dat te realiseren. Eén en al spetterende natuur. Onze tuin die naadloos overgaat in de omgeving. Een prachtig decor met heel veel figuranten. Van april tot november staan de koeien met hun kalfjes in de wei, met de stier als ultieme beschermheer. Ze zijn nooit te beroerd om, als we uit het raam kijken, het schilderij te laten bewegen. De rivier brengt het waterwild mee. Eenden, waterhoentjes en regelmatig de dodaars. Dat is het kleinste eendje van de futenfamilie.

 Zo zie je hem en zo zie hem niet, want dan duikt hij onder water. De appels van dit jaar hebben we niet allemaal geraapt. Overvloed! En nu loopt er een platgetrapt eenden paadje van het water richting de appelbomen, waar ze lekker 2x per dag gaan appels happen. De kleine witte zilverreiger is ook al weer gespot. Volgens mij kwam hij weer terug in de week dat de zwaluwen vertrokken. In april was het precies omgekeerd. Vorig jaar woonde ook de grote zilverreiger hier een poosje. We hebben zelfs het genoegen gehad om ze samen te zien. (en te filmen). Nu de bomen weer bijna kaal zijn, kun je ook alle vogels nog beter zien. Onze trots is natuurlijk “onze” ijsvogel die als een straaljager over de rivier laveert. Dankzij het vogelhuisje, dat Jeroen voor me maakte, kunnen we ook alle zangvogeltjes op onze gemak bekijken. De zeldzaamste, die we gezien hebben, is denk ik de kneu.


Ik zal ook alle anderen nog wel eens opsommen. Ook zijn er altijd wel fazanten in en om onze tuin te zien. Soms gaan ze hier zelfs ’s nachts in onze bomen slapen. "Als je altijd zoveel moois te zien hebt, verveeld dat dan nooit? " "Nee, dat verveelt nooit." Maar toen er dit najaar een nieuwe figurant in onze tuin verscheen, was dat wel extra opwindend. Het fantastische voorjaar heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de walnotenboom enorm veel noten heeft gegeven.Ook hier overvloed. Jeroen heeft waarschijnlijk wel 50kg geraapt. Maar hij was niet de enige hamsteraar.

 Er is nu ook een eekhoorn. Leuk joh. Dus geen opgezet exemplaar (zoals Jeroen die ooit op een rommelmarkt kocht en toen voor in een boom “verstopte") maar een echte. Dus als ik ’s morgens koffie zit te drinken en lekker naar het "buiten schilderij" kijk, dan kan ik soms de eekhoorn zien. De geraapte noten zijn meestal vochtig en moeten gedroogd worden om te voorkomen dat er schimmel op komt.  Als je zoveel kilo’s hebt, dan doe je dat zo :



En zo valt er ook binnen altijd wel wat te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten