maandag 10 september 2012

Château musée Boulogne sur mer

Donderdag zijn Jeroen en ik een dagje uit geweest. Het Château musée Boulogne sur mer stond nog op mijn wensen lijstje. De tijdelijke expositie van het moment gaat over archeologie. Sinds Jeroen met zijn metaaldetector de streek afpiept, interesseert ons dat nog meer. 

Het museum sluit tussen de middag, dus konden we geheel volgens mijn bioritme leven. Rustig opstaan en tegen een uur of 11 vertrokken. Lunch inkopen in de prachtige Leclerc supermarkt bij Montreuil en vervolgens op zoek naar een mooi plekje aan de kust om het op te eten. Het werd Sainte Cécile Plage. Tientallen bankjes beschikbaar. Met uitzicht op zee.
 Oh, wat houd ik toch van de kust!
 Jeroen kleurt mooi bij de omgeving !

Op de route van St.Cécile naar Boulogne, kwamen we langs Hardelot. Nu we daar toch reden, zijn we ook het château d'Hardelot even van buiten gaan bekijken. Ik kende het alleen maar van foldertjes.

Gebouwd in de 18e eeuw door een Engelsman in een neo-Tudor stijl. Hij wilde een stukje Engeland creëren in Pas-de-Calais.

Maar wij waren op weg naar het Middeleeuwse kasteel van Boulogne, waar het museum is gevestigd
 (foto: Musenor.com)
.

De tijdelijke expositie gaat over de samenlevingen aan de kust rond het Kanaal en de Noordzee 3500 jaar geleden. Samengesteld nadat er tijdens de bouwwerkzaamheden voor de kanaaltunnel een boot werd opgegraven. Toen ik te horen kreeg dat fotograferen verboden was, had ik er al een aantal gemaakt:

Een replica, op schaal, van de boot.


Een kleding gesp.

Gouden armbanden.

Vele metalen voorwerpen.
 
 
Een aardig opgestelde expositie. We hebben het boek van de expositie gekocht, dan kunnen we alles rustig lezen. Het is een mooi naslagwerk.
 
En toen moesten we nog beginnen aan de oorspronkelijke collectie van het museum........
 
We kozen voor het bezichtigen van "les sousterrains gallo-romain" Het middeleeuwse kasteel is deels gebouwd op oude Romeinse funderingen.  Het was groot, mooi en indrukwekkend:
 
 




 
De verder collecties van het museum hebben we even kort bekeken. Nieuw voor mij waren de voorwerpen uit Alaska.
We gaan zeker nog eens terug om met een herladen "batterij" alles nog eens rustig te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten