dinsdag 23 oktober 2012

Merklappen

www
world wide web
Het is inderdaad een web, want je rolt altijd van het één in het ander.

In 2008 maakte ik mijn eigen merklap af. Zonder enige leidraad, een eigen ontwerp gemaakt. De lap ingedeeld en patroontjes gezocht. Met een vrije interpretatie van; geboorte, school, ouders, broers, liefde, honden, werk, hobby, natuur, etc. etc. De liefde centraal als groot bloemenhart. Vooral veel eigentijdse patroontjes uit één van mijn vele boeken en tijdschriften.

Niet veel later las ik op het web op de site van Berthi over merklappen en de vereniging Merkwaardig. Toen mijn abonnement op een Engels borduurblad afliep, besloot ik dat ik genoeg Engelse beertjes,konijntjes en elfjes kon gaan borduren en het abonnement te verruilen voor het lidmaatschap van Merkwaardig.
Een poosje geleden heb ik (tante) Hennie aangestoken met het borduurvirus. Ze raakte verslaafd en maakte ook al snel een merklap. Ook zij werd lid van Merkwaardig. En zo gebeurde het dat ik vorige week, voor het eerst sinds lange tijd, weer een paar dagen in Nederland was, voor de activiteitendag van de vereniging. Voor het eerst sinds lange tijd alleen, zelf naar NL gereden. Het was een echte vuurdoop. Ik ben erg blij dat ik het doorgezet heb. Ik heb nu het bewijs dat ik genoeg kracht een energie bezit om dat te doen en dan ook een paar dagen actief te zijn en ook te genieten.
Ik logeerde bij Hennie en Peter in Nijkerk, waar zaterdags ook de activiteitendag plaatsvond. 300 leden kwamen van heinde en ver, per auto of trein. Hennie en ik hoefden slechts 5 minuten te fietsen.
Een bijzonder leuke dag. 300 gelijkgestemden. Allemaal lachende gezichten. Verschillende vrouwen hadden werkstukken bij zich. Zo was er een vrouw die poëzie album versjes borduurde met poëzie plaatjes (biedermeier stijl) Dat deed zij in boekvorm. Dus de bladzijdes werden aan elkaar gezet. Dit lijkt mij ook leuk om  te maken. Ook heel mooi was een pronkrol. Oorspronkelijk een proeve van bekwaamheid van de verschillende technieken. Nu gemaakt uit liefhebberij. Een voorbeeld van een pronkrol:
(foto: Jeanny's Merklapperie)
of deze
(foto website Berthi)

Er borrelden direct allerlei ideetjes omhoog. Bijvoorbeeld, geen lapjes van alle technieken, maar lapjes van allerlei thema's of van verschillende culturen. Afbeeldingen die ik al heel lang wil maken, maar waarvan ik denk "waarop, waarmee, waarom". Mijn eigen poëzie album naborduren lijkt me ook erg leuk. Voor nog meer inspiratie leende ik ook 2 boeken van de verenigingsbibliotheek. O.a van de in Zeeland gemaakte langste merklap ter wereld.Die heb ik nog niet in het echt gezien.Nu dus wel de afbeeldingen en verhalen in een boek.En dit filmpje op youtube.


Terug naar Nijkerk.Diverse vrouwen hadden (op verzoek) een werkstuk meegenomen om te laten zien.Dit werk is van Geertje Westra.
 
  
Wat is dat leuk zeg, andermans werk zien. Alles was even prachtig. Wat ik zo'n leuk effect vind van zo'n dag, is dat je ontzettende zin krijgt om zelf ook (nog meer) mooie dingen te maken.
Na het lunchbuffet waren Hennie en ik ingedeeld bij de lezing Borduurtechnieken uit Rusland door Lada van Wijngaarden. Lada is een in Nederland wonende Russin. Vooral haar eigen passie voor de borduurtechnieken maakte dat het aangenaam was om haar lezing te volgen.
Tot slot van de dag wilde ik mezelf graag nog verwennen door iets te kopen bij één van de aanwezige winkels. Er was verschrikkelijk veel, en ik heb natuurlijk al zo veel. (Ik moet minstens 200 jaar oud worden.) En kiezen is niet mijn sterkste kant. Met hulp van Hennie lukte het om 2 patronen uit te kiezen. Rose Quaker en Hillside Travelers (Little House Needlework).  In deze twee stijlen had ik nl. nog helemaal niets.

Zo bloid as blik fietste ik na afloop met Hennie mee naar huis.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke reden om even in Nederland aan te wippen. Zo te lezen heb je het prima naar je zin gehad. Nijkerk en omgeving is prachtig, we hebben er een aantal keren op een boerencamping gestaan.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je op mijn blog hebt gekeken en gereageerd!
    Natuurlijk ga ik niet opgeven met de eekhoorn hoor, hij gaat nu steeds mooier worden!

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen