zaterdag 14 april 2012

Een nieuwe hobby


Al tientallen jaren bewaar ik alle kaarten, die ik ontvang. Ik kan er gewoon geen afstand van doen. Dat bewaren komt natuurlijk pas, nadat ik ze langere tijd neerzet of ophang en dat is dan weer pas na de glimlach als ik de kaart uit de brievenbus haal en lees. Met de komst van het digitale tijdperk worden er steeds minder echte kaarten verstuurd.
Geen nood er is iets nieuws! En ik vind het ZO leuk. Het heet postcrossing. Kaarten versturen en ontvangen over de hele wereld. Het loopt via de website
http://www.postcrossing.com/
De computer kiest willekeurig een adres van één van de leden. Zodra jouw kaart door die persoon is ontvangen en geregistreerd, kiest de computer een ander willekeurig lid, dat jou een kaart gaat sturen. De leden beschrijven wie ze zijn, wat ze bezig houdt, welke kaarten ze leuk vinden en ze geven soms suggesties over wat je ze kunt schrijven.
Wat ik zo leuk vind:
·         Het geheel heeft een zeer positieve uitstraling
·         Een kaart zoeken die goed bij de omschrijving van de persoon past
·         De plaats opzoeken waar je kaart heen gaat of vandaan komt
·         Over de onderwerpen informatie zoeken
·         Ik ga op de fiets naar het postkantoor
·         De aardige reacties als men je kaart heeft ontvangen
·         De voertaal Engels, waar iedereen ontzettend zijn best voor doet
Ik denk dat ik er nog veel plezier aan ga beleven.

Depuis toujours je garde toutes les cartes postales que je reçois. Je ne peux simplement pas m’en séparer.  Je les mets dans une boîte après les avoir exposées et ceci, bien sûr, que après le plaisir de les récupérées de ma boîte aux lettres et de les lire. Avec l’arrivée de l’époque numérique on envoie de moins en moins de vraies cartes.
Pas de panique ! Il y a une nouveauté. Et je l’ADORE. Ça s’appelle postcrossing. Envoi et réception de cartes postales des quatre coins du monde. Ça se déroule sur le site web
L’ordinateur choisit une adresse aléatoire d’un membre. Dès qu’il reçoit ta carte et l’enregistre, l’ordinateur choisit un autre membre aléatoire qui va envoyer une carte à toi. Sur le site, les membres décrive qui ils sont, ce que les occupe, quelles cartes ils aiment et parfois ce qu’ils aimeront que tu leurs écris.
Pourquoi j’adore :
·         C’est un entourage très positif
·         Trouver la carte propice pour la personne
·         Surfer le net pour voir la ville où va ou d’où vient ta carte
·         Trouver plus d’information sur les sujets demandés
·         La poste comme destination pour un tour de vélo sain
·         Les réactions aimables après réception de ta carte
·         La langue véhiculaire Anglais, tout le monde fait des efforts pour se faire comprendre
Il me semble que je vais pouvoir éprouver plein de satisfaction dans le temps à venir.

2 opmerkingen:

  1. Ja het is echt leuk om te doen. Ik heb er nu ook weer een aantal klaarliggen om op de bus te doen.
    Heb jij er al ontvangen?
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vandaag m'n 6e kaart ontvangen.Van een Spanjaard uit A Coruna. Het is een kaart van Petra-Jordanië omdat hij daar vorige week op vakantie was. A Coruna even opgezocht, prachtige kustplaats!

      Verwijderen