donderdag 5 april 2012

Het nuttige met het aangename

In maart was ik in Amiens voor een afspraak met de multidisciplinaire artsengroep van de Osteogenesis imperfecta (OI). Amiens ligt een uur rijden ten zuiden van ons.Omdat ik het zonde vind om zo'n eind te rijden voor doktersbezoek, probeer ik het meestal met iets aangenaams te combineren. Zo hebben we al eens de avond verlichting van de kathedraal bekeken, was ik in het huis van Jules Verne en het musee de Picardie. Deze keer vond ik op het internet een expositie op de DMC borduur website. Om de hoek van het ziekenhuis nota bene. Veel informatie vond ik er niet over, dus ik ging er heen zonder al te hoge verwachtingen. Mijn ervaring hier in de buurt is dat een expositie vaak bestaat uit drie tafeltjes met wat knullige, goedbedoelde, trotse uitingen van archeologen, gemeentes, kunstenaars etc. De expositie was in een cultureel centrum. De portier wees mij de weg. Eind van de gang links. Ik zag niets, nog maar eens vragen. Oh daar! Ik stond voor een geslsoten rolluik. Maar niet getreurd, daar kwam de portier al aangesneld met de sleutel. Gnif, gnif, te expositieruimte was ter grootte van een flinke garage met dito roldeur. En dit is wat ik zag.

Overal bolletjes wol op de grond, en één doek. Gelukkig wel de moeite waard om te zien.
Het is werk van Virginie Fuhrmann l'hommage à Mathilde. Een geborduurd wandkleed, geïnspireerd door het  “Tapisserie de Bayeux” Ze noemde het zo omdat de legende zegt dat koningin Mathilde aan het tapijt van Bayeux zou hebben meegewerkt. In werkelijkheid waren het (zeer waarschijnlijk) werkmannen en monniken  die het borduurwerk uitvoerden. Virginie Fuhrmann vroeg zich af hoe het tapijt eruit zou hebben gezien als het wel door vrouwen zou zijn gemaakt. Op haar tapijt, dat zij exposeerde op een rolbank, beeld zij het huidige dagelijks leven uit van een vrouw en specifiek dat van een kunstenares.’ Hier een close-up :



Bij de uitgang vond ik een kaartje van de expositie met een detail van het doek. Die heb ik naar Berthi gestuurd omdat zij textielkaarten verzameld die zij op haar weblog toont en bespreekt. En zo vermaak ik me niet alleen buitenshuis, maar ook binnenshuis op de computer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten